Summer tour 2019

Międzyzdroje

Så – då lämnar vi detta härliga ställe och Polen efter en vecka. Vi har haft det såå bra här längs den polska rivieran och tur med vädret har fått en helt ny betydelse. Stränderna är helt magiska och hotellen superfina. Det som har varit lite sisådär är maten. Polsk mat är supergod när man väl hittar bra men det är just den där lilla detaljen med bra som är problemet. De här sommarstäderna är anpassade till 100% för tyskar. Och tyskar verkar inte äta. Alls. Det finns en miljon öl-hak som skyltar med alkohol men mat är helt sekundärt. Vi gjorde ett par försök men nej. En korv med ketchup och en fralla är inte middag. Till slut körde jag det enda raka – Tripadvisor. Italienskt. Bästa i stan. Dit gick vi. Och vilken mat! My lord! Vi åt där alla tre kvällarna vi varit här!

Ikväll gjorde vi faktiskt ett tappert försök att käka nån annanstans. Men efter att ha gått en ny gata med bara korv, öl och tält gick vi tillbaka till bilen. Tjejen i den lilla betalstationen (dom har dille på att hyra ut parkeringar och i varje liten inhägnad parkering sitter en stackare i en holk) frågade varför vi kom tillbaka så snabbt och vi förklarade att vi inte hittat nån bra restaurang. Hennes svar kom blixtsnabbt. ”Nej det förstår jag, ni är ju inte tyskar. Åk till Dolce Vita – den är bäst i stan”. Hahaha vi vet – vi har varit där två kvällar redan. Men sagt och gjort. Vi tog en sista kväll på samma ställe med samma glada servitör som raskt fixade ett bord i en redan full restaurang.

Stranden här är ju som sagt helt outstanding. Den är sååååå stor så även idag när det varit över 30 grader och ALLA varit och badat är det inte ens i närheten av trångt. Hotellet har parasoll och sån vindvägg på rummet som man kan ta med sig och det finns restauranger som serverar typ mat. Och öl. Såklart. Men vi skippade pommes och bärs och hade med egen mat. Som den picknick-familj vi är så har vi ju med både kylväska och isklampar. Idag käkade vi trekantsmackor och vattenmelon. Det gick åt 3 liter vatten och ett par cola. Innan värmeslaget var ett faktum har vi traskat hemåt och lagt oss i soffan och kollat film eller spelat kort. Lagom slöat som sig bör på semestern.

Naturen här är så häftig. Den här skogen är precis utanför hotellet. Det är skyddat område så den är inhägnad längs hela stranden. Sen går man bara genom på de vägar som finns så är man på stranden. Jag gick en PW längs hela strandpromenaden i morse och det är verkligen coolt – värsta skogen på ena sidan och stranden och havet på andra. Ett ställe att tanka energi på kan man lugnt säga.

Att åka hit har varit super men vi är nog överens om att man måste vara beredd på tyskinvasionen som är här. Det är inte mysigt. Det finns som sagt ingen vidare mat. Men stranden och miljön är bland det härligare jag upplevt. Har man ett riktigt bra hotell bara så är det här stället väl värt ett besök. Bye bye Polen – Hello Tyskland!

Anne Werner heter jag som driver den här lilla bloggen. Den handlar om mig och min familj. Den handlar om allt jag tycker om, tycker är fint, tycker om att göra och så lite om vad jag tycker rent generellt. Här samlas recept, bakning, lite pyssel, hus och hemmafix och såklart massor om min fina familj och vad vi gör för att vår vardag ska bli så mysig som möjligt. Vi gör vad vi kan för att vår vardag så mysig och härlig som det bara går. Vill du ha kontakt med mig? anne.werner2@gmail.com